تبلیغات
شبکه ملی رسانه ها وارتباطات ایران - کتاب های تازه: ترجمه متون یونسکو درباره جامعه اطلاعاتی
   

 وبلاگ من ...

 3 وبلاگ من

 3 ایمیل من

 

وضعیت یا هو

 

[YahooOnline(1z4)]

 

 

لینکستان

 

 3 http://mahmoodspace.blogfa.com

 

 3 hajili.com

 

 3 کمیسیون علمی آموزشی

 

 3 نمایندگی شبکه در خراسان

 

 3 نشریه الکترونیکی موج

 

 3 شبکه مجازی سازمان های غیردولتی ایرانی

 

 3 پرتال فناوری اطلاعات

 

 3 جامعه اطلاعاتی ایران

 

 3 فناوری اطلاعات و ارتباطات

 

لینکدونی

 

آرشیو لینكدونی

 

جستجو

  

جستجو در بلاگ

 

آمار وبلاگ

 

بازدیدهای امروز : [cb:stat_today_view]

بازدید های دیروز : [cb:stat_yesterday_view]

كل مطالب : [cb:stat_total_post]

كل نظرها :

كل بازدید ها : [cb:stat_total_view]

 

.........................................

 

 

  <کتاب های تازه: ترجمه متون یونسکو درباره جامعه اطلاعاتی

 

انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران به تازگی ترجمه متونی را که یونسکو به مناسبت برگزاری "همایش جهانی درباره جامعه اطلاعاتی" (WSIS) در اختیار شرکت کنندگان قرار داده بود، منتشر کرد.
"عبدالوحید خان" قائم مقام بخش ارتباطات و اطلاعات یونسکو در بخشی از پیشگفتار این مجموعه کتاب ها آورده است: "... موارد پیشنهادی از سوی یونسکو برای درج در "اعلامیه اصول" و "برنامه اقدام" بر پایه رسالت یونسکو استوار است که این سازمان را وا می دارد به ترویج جوامع دانش مدار به جای جامعه اطلاعاتی جهانی بپردازد، چرا که تقویت جریان اطلاعات به تنهایی برای دستیابی به فرصت های توسعه که دانش در اختیار می گذارد، کافی نیست. بنابراین به بینشی پیچیده تر، کلی تر و جامع تر و دیدگاهی تحول طلب نیاز است.

انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران به تازگی ترجمه متونی را که یونسکو به مناسبت برگزاری "همایش جهانی درباره جامعه اطلاعاتی" (WSIS) در اختیار شرکت کنندگان قرار داده بود، منتشر کرد.
"عبدالوحید خان" قائم مقام بخش ارتباطات و اطلاعات یونسکو در بخشی از پیشگفتار این مجموعه کتاب ها آورده است: "... موارد پیشنهادی از سوی یونسکو برای درج در "اعلامیه اصول" و "برنامه اقدام" بر پایه رسالت یونسکو استوار است که این سازمان را وا می دارد به ترویج جوامع دانش مدار به جای جامعه اطلاعاتی جهانی بپردازد، چرا که تقویت جریان اطلاعات به تنهایی برای دستیابی به فرصت های توسعه که دانش در اختیار می گذارد، کافی نیست. بنابراین به بینشی پیچیده تر، کلی تر و جامع تر و دیدگاهی تحول طلب نیاز است.
پیشنهادهای ارائه شده پاسخ هایی هستند به چالش های اصلی که امر ساختن جوامع دانش مدار با آنها روبرو است. این چالش ها عبارتند از: ۱) کم کردن شکاف دیجیتالی که نابرابری موجود در توسعه را نشان می دهد و گروه ها و کشورهایی را به تمامی از فواید اطلاعات و دانش محروم می سازد؛ ۲) ضمانت جریان آزاد و دسترسی برابر به داده ها و اطلاعات و بهترین طرز عمل ها و دانش در جامعه اطلاعاتی؛ و ۳) رسیدن به اجماع بین المللی در مورد هنجار و اصول جدید مورد نیاز.
جوامع دانش مدار باید کاملا بر اساس تعهد به اصول حقوق بشر و آزادی های اساسی از جمله آزادی بیان بنا شوند. همچنین این جوامع باید تحقق کامل حق تحصیل و تمام حقوق فرهنگی را تضمین کنند. در جوامع دانش مدار باید دسترسی به حوره عمومی اطلاعات و دانش برای اهداف آموزشی و فرهنگی تا حد ممکن گسترده باشد و اطلاعات با کیفیت عالی، متنوع و قابل اعتماد تامین، و بر تنوع فرهنگ ها و زبان ها تاکید ویژه شود.
در جوامع دانش مدار باید تولید و اشاعه مواد آموزشی، علمی و فرهنگی، حفظ میراث دیجیتالی، کیفیت و آموزش یادگیری، امور حیاتی محسوب شوند.
بالاخره این که این فناوری ها تنها ابزار نیستند، بلکه آگاهی دهنده و شکل دهنده موقعیت های ارتباطی و نیز روند تفکر و خلاقیت ما هستند. چگونه باید عمل کنیم تا این انقلاب اذهان و ابزار تنها به سود گروه اندک کشورهای بسیار پیشرفته اقتصادی نباشد؟ چگونه می توانیم دسترسی به این منابع اطلاعاتی و فکری را برای همه امکان پذیر کنیم و بر موانع اجتماعی، فرهنگی و زبانی فایق آییم؟ چگونه باید نشر مطالب بسیار متنوع رو به افزایش را که بالقوه منبع غنی سازی برای همه بشریت است، گسترش دهیم؟ چه فرصت های آموزشی به واسطه این ابزار جدید ارتباطی فراهم می شود؟
اینها تنها پرسش های اساسی هستند که اگر قرار است جوامع دانش مدار واقعیت یابند و فضای جهانی برای تعامل و مبادله ایجاد کنند، باید به آنها پاسخ داده شود. همچنین این پرسش ها، پرسش هایی اند که عاملان توسعه این فناوری ها یعنی دولت ها، موسسات خصوصی و جوامع مدنی باید به اتفاق پاسخ آنها را بدهند..." 

متون پایه یونسکو درباره جامعه اطلاعاتی
در کتاب حاضر متون مختلف بر اساس حوزه موضوعی، تحت عنوان بخش های برنامه ای (آموزش، علم، فرهنگ و ارتباطات) تنظیم شده است:
آموزش
ـ قطعنامه دومین کنگره بین المللی آموزش و انفورماتیک: سیاست های آموزشی و فناوری های نوین؛ مسکو، فدراسیون روسیه، جولای ۱۹۹۶
ـ قطعنامه آموزش بزرگسالان پنجمین کنفرانس بین المللی آموزش بزرگسالان؛ هامبورگ، آلمان، جولای ۱۹۹۷
ـ کنفرانس جهانی تحصیلات تکمیلی قطعنامه جهانی تحصیلات تکمیلی برای قرن بیست و یکم؛ پاریس، فرانسه، اکتبر ۱۹۹۸
ـ دومین کنگره بین المللی توصیه های آموزش فنی و حرفه ای درباره "آموزش و پرورش فنی و حرفه ای: چشم اندازی به قرن بیست و یکم"؛ سئول، جمهوری کره، آوریل ۱۹۹۹
ـ گردهمایی جهانی آموزش، "آموزش برای همه: رویارویی با تعهدات جمعی خودمان"؛ داکار، سنگال، آوریل ۲۰۰۰
ـ آموزش برای همه: رویارویی با تعهدات جمعی خودمان، توضیحات بیشتر درباره چهارچوب تصویب شده اجرایی در داکار؛ پاریس، فرانسه، مه ۲۰۰۰
فرهنگ
ـ  قطعنامه کنگره جهانی وضعیت هنرمند؛ پاریس، فرانسه، ژوئن۱۹۹۷
ـ کنفرانس بین دولتی خط مشی های فرهنگی برای توسعه برنامه اقدام خط مشی های فرهنگی برای توسعه؛ استکهلم، سوئد، آوریل ۱۹۹۸
ـ قطعنامه جهانی تنوع فرهنگی تنظیم شده در سی و یکمین اجلاس مجمع عمومی یونسکو؛ پاریس، فرانسه، نوامبر ۲۰۰۱
علم
ـ کنفرانس جانبی متخصصان نشر الکترونیکی علوم آی. سی. یو. پرس/ یونسکو، توصیه هایی درباره نشر الکترونیکی علوم؛ پاریس، فرانسه، فوریه ۱۹۹۶
ـ قطعنامه کنفرانس جهانی علوم درباره علوم و استفاده از دانش علمی؛ بوداپست، مجارستان، جولای ۱۹۹۶
ـ توصیه های دومین کنفرانس بین المللی نشر الکترونیکی علوم آی. سی. اس. یو. ـ یونسکو درباره نشر الکترونیکی علوم؛ پاریس، فرانسه، فوریه ۲۰۰۱
ارتباطات و اطلاعات
ـ گزارش نهایی مقالات گردهمایی جوانان در سی و یکمین نشست مجمع عمومی یونسکو؛ پاریس، فرانسه، اکتبر ۲۰۰۱
ـ منشور حفظ میراث دیجیتالی تنظیم شده در سی و دومین نشست مجمع عمومی یونسکو؛ پاریس، فرانسه، ۱۷ اکتبر ۲۰۰۳ 
ـ توصیه هایی مشتمل بر توسعه و استفاده از دستیابی چند زبانه و جهانی به سایبراسپیس ارائه شده در سی و دومین نشست مجمع عمومی یونسکو؛ پاریس، فرانسه، ۱۷ اکتبر ۲۰۰۳
آزادی بیان
ـ قطعنامه سمینار توسعه مطبوعات مستقل و کثرت گرای آفریقا؛ ویندهوک، نامیبیا، مه ۱۹۹۱
ضمیمه
ـ قطعنامه سمینار توسعه رسانه های مستقل و کثرت گرای آسیا؛ آلماتی، قزاقستان، اکتبر ۱۹۹۲
ـ قطعنامه سمینار توسعه رسانه ها و دموکراسی در آمریکای لاتین و کارائیب؛ سانتیاگو، شیلی، مه ۱۹۹۴
ـ سمپوزیم بین المللی: زنان و رسانه ها، دستیابی به آزادی بیان و تصمیم گیری، سکوی اقدام؛ تورنتو، کانادا، فوریه ـ مارس ۱۹۹۵
ـ قطعنامه سمینار توسعه رسانه های مستقل و کثرت گرای عرب؛ صنعا، یمن، ژانویه ۱۹۹۶
ـ قطعنامه سمینار توسعه رسانه های مستقل و کثرت گرای اروپا (با تمرکز ویژه برای اروپای مرکزی و شرقی)؛ صوفیه، بلغارستان، سپتامبر ۱۹۹۷
تقویم

عنوان اصلی: Unesco basic texts on the information socity  
تهیه کننده: یونسکو / مترجم: مرضیه هدایت / ناشر: انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران / نوبت و سال انتشار: اول ۱۳۸۴ / تعداد صفحات: ۱۴۸ / قیمت: ۱۰۰۰۰ ریال

منبع:www.mahmoodspace.blogfa.com

 

نوشته شده توسط نقی زاده در  پنجشنبه 18 اسفند 1384  و ساعت 09:03 ق.ظ

   ویرایش شده در پنجشنبه 18 اسفند 1384 ساعت09:03 ق.ظ

 

() نظر

 


  مطالب پیشین ..

 3 حمایت گسترده از کنفرانس بانکداری الکترونیکی [بانکداری الکترونیک]

 3 7 گام اساسی برای موفقیت برنامه‌ها در روابط عمومی

 3 زنان و توسعه ، وبلاگ و قدرت

 3 اولین کارگاه تخصصی "جنبه های الگوریتمی و اقتصادی، سیستم های شبکه ای و اینترنتی

 3 گزارش عملکرد سال ۱۳۸۴ وبلاگ

 3 مدیریت منابع انسانی

 3 کتاب های تازه: ترجمه متون یونسکو درباره جامعه اطلاعاتی

 3 واقعیت هاى ارتباطات غیركلامى

 3 فعالیتهای WSIS درسال 2006 نیز ادامه خواهد یافت

 3 سرزمین هایی با مرزهای شیشه ای (نقدی بر امپریالیسم رسانه ای)

 3 امپریالیسم فرهنگی در اینترنت

 3 وبلاگ رسانه ای كوچك حامل تحول

 3 اینترنت در ایران

 3 فناوری اطلاعـات، رویكردی نوین در اشتغال زایی

 3 روش های نامشروع روابط عمومی در جهان