تبلیغات
شبکه ملی رسانه ها وارتباطات ایران - اینترنت در ایران
   

 وبلاگ من ...

 3 وبلاگ من

 3 ایمیل من

 

وضعیت یا هو

 

[YahooOnline(1z4)]

 

 

لینکستان

 

 3 http://mahmoodspace.blogfa.com

 

 3 hajili.com

 

 3 کمیسیون علمی آموزشی

 

 3 نمایندگی شبکه در خراسان

 

 3 نشریه الکترونیکی موج

 

 3 شبکه مجازی سازمان های غیردولتی ایرانی

 

 3 پرتال فناوری اطلاعات

 

 3 جامعه اطلاعاتی ایران

 

 3 فناوری اطلاعات و ارتباطات

 

لینکدونی

 

آرشیو لینكدونی

 

جستجو

  

جستجو در بلاگ

 

آمار وبلاگ

 

بازدیدهای امروز : [cb:stat_today_view]

بازدید های دیروز : [cb:stat_yesterday_view]

كل مطالب : [cb:stat_total_post]

كل نظرها :

كل بازدید ها : [cb:stat_total_view]

 

.........................................

 

 

  <اینترنت در ایران

 

رفتارها و دیدگاه‌های نسل امروز برای بسیاری از مردم غیرقابل درک است. جوان و نوجوان امروز چیزهایی را می‌پسندد كه با سلیقه و ذایقه‌ی نسل‌های پیشین تفاوت‌های ماهوی و فاحش دارد.

رفتارها و دیدگاه‌های نسل امروز برای بسیاری از مردم غیرقابل درک است. جوان و نوجوان امروز چیزهایی را می‌پسندد كه با سلیقه و ذایقه‌ی نسل‌های پیشین تفاوت‌های ماهوی و فاحش دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس «نگاهی به وبلاگ‌ها»ی ایسنا بلاگری در وبلاگ http://www.reporter.ir/ نوشته است: آرمان‌های او بسیار متفاوت از ایده‌ال‌های بزرگ‌ترهای اوست. سطح اطلاعات، دانش و خصوصیات اخلاقی، رفتارهای اجتماعی و علایق و نوع تفكر این نسل آن‌چنان متفاوت از نسل‌های پیشین است كه او را در موقعیت ممتازی قرار داده؛ با این حال در رفتارها و دیدگاه‌های همین نسل نیز دگرگونی‌های اساسی و ساختاری در حال شكل‌گیری است كه بخش عمده آن متاثر از ورود و شیوع فناوری نوین ارتباطات یعنی اینترنت و ماهواره است. در واقع یكی از نقاط افتراق و جدایی این نسل با نسل‌های پیشین آشنایی، بهره گیری و انس و الفت با این رسانه و فناوری ارتباطی است؛ برای بسیاری از مسوولان، روانشناسان اجتماعی و حتی والدین درکمكانیزم پیچیده رفتارهای نسل جدید، بسیار مشكل و طاقت‌فرساست. شاید به همین دلیل است كه هنوز اتفاق نظر كاملی در مورد نحوه‌ی مواجهه و برخورد با این نسل در جامعه بوجود نیامده است. به طوری ‌كه یكی از تهدید سخن می‌گوید و دیگری از آزاد گذاشتن آنها، یكی بر كنترل و نظارت بیشتر تاكید می‌كند و دیگری بر توسعه امكانات و لوازم ارتباطی اصرار می‌ورزد.

جوان و اینترنت 

شناخت واقعی و عملی نیازهای نسل جوان امروز مستلزم بررسی ابعاد مختلف عوامل تاثیرگذار و اثرپذیری از فناوری نوین ارتباطی است. اینترنت و رایانه  میزان و سطح اطلاعات نسل جوان را افزایش داده و بر تمایلات و گرایشات او نیز تاثیر گذاشته‌اند. آزادی انتشار اطلاعات اساسی ترین خصوصیت اینترنت است

بیشتركاربران اینترنت دارای سطح تحصیلی بالایی می باشند و با استفاده از این رسانه به سطح بالاتری از دانش و اطلاعات ارتقاء می‌یابد. اینترنت به عنوان وسیله ای ارتباطی با بیرون از جامعه تبدیل شده

اكنون جوان با فشار دادن چند دكمه و كلید می‌تواند با آن‌سوی مرزها تماس بگیرد، نظر بدهد، مشاركت كند، اعتراض كند، رشد نماید، پیام بدهد و پیام بگیرد. نگاهی به تفاوت رفتارهای اجتماعی جوانان به رسانه‌ها به والدین به مدرسه و دانشگاه به گروه دوستان، مسوولان، سیاست، ایدئولوژی و نشانگر این موضوع است.

اینترنت هر روز فراگیرتر می‌شود،.

اینترنت محدود و سانسور نمی‌شود، چون تكنیك‌های خنثی‌سازی محدودیت‌ها را نیز در خود دارد. اینترنت موجی است كه آغاز شده و تنها می‌توان بر آن سوار شد و موج سواری كرد، ایستادن در مقابل این موج سهمگین مساوی تحمل هزینه‌های فراوان است. اینترنت برای نسل جوان وسیله‌ای برای انتقال دانش فنی و فناوری است، با بهره‌گیری از امكانات اینترنت می‌توان فاصله و شكاف علمی، اقتصادی ایران و كشورهای توسعه یافته را تا حد زیادی پر كرد. باید به جای فكر كردن به محدودسازی  به فكر برنامه‌ریزی و تولید و فرهنگ سازی  در این شبكه جهانی بود.

اینترنت برای انتشاراستفاده از ذخایر غنی فرهنگی و ادبی ایران می تواند سدی در مقابل شبیخون فرهنگی اینترنت باشد،تنها راه مقابله با آسیب های اینترنت در خود آن است یعنی استفاده از این ابزار در جهت برای آموزش و پرورش، تجارت، بانكداری، سرگرمی، خدمت رسانی به مردم (دولت الكترونیكی) تبلیغات، حتی مسایل و آموزه‌های مذهبی و دینی، روزنامه‌نگاری، صنعت، فناوری نوین در كشاورزی، اقتصاد و و بسیاری زمینه های دیگر

اینترنت یک رسانه دو طرفه است یعنی مخاطبان آن هم تولیدكننده اند هم شنونده همه قدرت انتشار مطلب را دارند. اینترنت متعلق به دنیای دیالوگ است نه دنیای مونولوگ و كسانی كه سخن گفتن در دنیای دیالوگ را فرا نگرفته‌اند قدرت وارد شدن در این دنیای جدید را ندارند؛ كاربران اصلی  اینترنت طیف جوان و نخبه كشور است، چون داشتن لوازم اولیه برای متصل شدن به اینترنت و داشتن سطحی از سواد دیجیتالی و رایانه‌ای و از جمله تسلط نسبی به یک زبان خارجی او را فراتر از مخاطبان دیگر رسانه ها از جمله ماهواره و ویدئو قرار می‌دهد. اینترنت تمام رسانه‌ها و مدیومهای قبلی را در دل خود دارد.

هویت شبكه‌ای 

دكتر محمد عطاران استاد دانشگاه معتقد است: با امكانات و گزینه‌های فراوانی كه رسانه‌های عمومی از جمله اینترنت در اختیار جوانان می‌گذارند، آنان دائما با محرك‌های جدید و انواع مختلف رفتار آشنا می‌شوند. این فضا هویت نامشخص و دائما متحولی را می‌آفریند به ویژه برای نسلی كه در مقایسه با نسل قبل با محرك‌های فراوانی مواجه است. هم‌چنین از طریق رسانه‌های جمعی، افراد خط مفروض میان فضای عمومی و خصوصی را تجدید سازمان می‌كنند و این امكانی است كه جوانان فعالانه از آن استفاده می‌كنند.

هویت واجد سه عنصر است. هویت شخصی، فرهنگی و اجتماعی كه هر یکدر تكوین هویت فرد نقش مهمی را ایفا می‌كنند. در مقایسه این سه هویت، هویت شخصی كه ویژگی بی‌همتای فرد را تشكیل می‌دهد، هویت اجتماعی (نقش‌های اجتماعی درونی شده و متنوع) و هویت فردی (درکو كاربرد نمادهای فرهنگی) در پیوند با گروه‌ها و اجتماعات مختلف قرار می‌گیرند. اینترنت صحنه فرهنگی و اجتماعی است كه فرد خود را در موقعیت های متنوع نقش‌ها و سبك‌های زندگی قرار می‌دهد. در این فضای عمومی، مهارت فرهنگی جدیدی لازم است تا با تنظیمات نمادین بتوان بازی كرد. سایت شخصی نمونه‌ای روشن است كه چگونه كاربر اینترنت خود را برای مخاطبین جهانی معرفی می‌كند. برای بیان افكار، احساسات، علائق و آراء از متن مناسب گرافیك، صدا و فیلم استفاده می‌شود.

یكی از جنبه‌های اینترنت، ورود بی‌هویت در آن است. نوجوانان در صحنه اینترنت برای ایفای هر نقشی فرصت پیدا می كنند. البته خصیصه‌ی مثبتی در این كار هست، مجالی كه برای بروز و ظهور نوجوانان پیدا می‌شود. اینترنت فضای آزاد گلخانه‌ای را ایجاد می‌كنند كه معلمان و مراجع قدرت به آن دسترسی ندارند و بر آن تاثیر نمی‌گذارند. امكان خصوصی بودن نكته‌ای است كه كاربران جوان اینترنت بر آن تاكید دارند ، اینترنت به نظر این جوانان، جانشین فضای عمومی می‌شود و درباره كنترل و كاربرد این رسانه جدید دارای اطلاعات می‌شوند. این فضای جدید كه عمدتا توسط كاربران ساخته می‌شود، احساس مشاركت بیشتری به نوجوانان می‌دهد. رابطه بین نسل جوان و بزرگسال در فضای شبكه‌ای محو می‌شود.

اریكسون معتقد است كه نوجوانان در دوره بلوغ هویت شخصی خود را از طریق كشف و جستجو بنا می‌كنند. بلوغ مرحله‌ای بحرانی است كه نوجوانان به‌دنبال كشف ارزش‌ها و درونی كردن آن می‌باشد. اینترنت با حجم نامحدود اطلاعات و ابزارهای سریع ارتباطی، نوجوانان را با ابزارهای دیگر ایجاد هویت از طریق جست و جو روبرو می‌كند. مع الوصف باید بدانیم كه بسیاری از تعاملات موجود در اینترنت مستلزم ارتباط انسانی نیست. پی‌آمدهای این تعاملات و حدود جایگزینی این تعاملات به جای تعاملات انسانی هنوز نامعین است.

جوانی جمعیت و تعداد زیاد جوانان تحصیل كرده در كشورمان  كه با اینترنت آشنایی دارند نشانگر آن است كه اینترنت می‌تواند رسانه‌ای تاثیرگذار در این جامعه تلقی شود. با توجه به اینكه كاربران اینترنت را در كشورمان عمدتا افراد تحصیل‌كرده تشكیل می‌دهند و این آنها در میان خانواده‌ها و گروه‌ها از تاثیرگذاری زیادی برخوردارند، ضریب نفوذ اطلاع‌رسانی اینترنتی را در كشورمان روز به روز بالاترمی برد، فراگیری زبان انگلیسی به عنوان كلید راه یابی جامع‌تر به اینترنت در میان جوانان  به عنوان یک اصل گریزناپذیر گسترش زیادی یافته ودر حال گسترش است

استفاده از امكانات فنی اینترنت از جمله چت( گفت‌ و گو) و انتقال صدا از طریق شبكه) منجر به  راه‌اندازی شبكه‌های شبه رادیو در درون اینترنت شده است. این شبه رادیو‌ها را معمولا یکنفر اداره می‌كند و تقریبا اكثر برنامه‌هایی كه از طریق رادیو قابل پخش است از طریق آنها به شنوندگان ارایه می‌شود. در برخی از این شبه رادیوها بیش از ده‌ها نفر جمع می‌شوند و در مورد مسایل مورد‌ علاقه خود بحث می‌كنند، میهمان دعوت می‌كنند و به صحبت‌های او گوش می‌دهند. این شبه رادیوها یک ویژگی منحصر به فرد دارند و آن اینكه ارتباط در آنها كاملا زنده و متقابل است.  تاثیر فرهنگی منفی این گرو ها بر هیچ كس پوشیده نیست.

دیگر مقابله وفیلترینگ كافی نیست

 

 

نوشته شده توسط بحرینی در  سه شنبه 4 بهمن 1384  و ساعت 12:01 ب.ظ

   ویرایش شده در سه شنبه 4 بهمن 1384 ساعت11:01 ق.ظ

 

() نظر

 


  مطالب پیشین ..

 3 حمایت گسترده از کنفرانس بانکداری الکترونیکی [بانکداری الکترونیک]

 3 7 گام اساسی برای موفقیت برنامه‌ها در روابط عمومی

 3 زنان و توسعه ، وبلاگ و قدرت

 3 اولین کارگاه تخصصی "جنبه های الگوریتمی و اقتصادی، سیستم های شبکه ای و اینترنتی

 3 گزارش عملکرد سال ۱۳۸۴ وبلاگ

 3 مدیریت منابع انسانی

 3 کتاب های تازه: ترجمه متون یونسکو درباره جامعه اطلاعاتی

 3 واقعیت هاى ارتباطات غیركلامى

 3 فعالیتهای WSIS درسال 2006 نیز ادامه خواهد یافت

 3 سرزمین هایی با مرزهای شیشه ای (نقدی بر امپریالیسم رسانه ای)

 3 امپریالیسم فرهنگی در اینترنت

 3 وبلاگ رسانه ای كوچك حامل تحول

 3 اینترنت در ایران

 3 فناوری اطلاعـات، رویكردی نوین در اشتغال زایی

 3 روش های نامشروع روابط عمومی در جهان