تبلیغات
شبکه ملی رسانه ها وارتباطات ایران - روش های نامشروع روابط عمومی در جهان
   

 وبلاگ من ...

 3 وبلاگ من

 3 ایمیل من

 

وضعیت یا هو

 

[YahooOnline(1z4)]

 

 

لینکستان

 

 3 http://mahmoodspace.blogfa.com

 

 3 hajili.com

 

 3 کمیسیون علمی آموزشی

 

 3 نمایندگی شبکه در خراسان

 

 3 نشریه الکترونیکی موج

 

 3 شبکه مجازی سازمان های غیردولتی ایرانی

 

 3 پرتال فناوری اطلاعات

 

 3 جامعه اطلاعاتی ایران

 

 3 فناوری اطلاعات و ارتباطات

 

لینکدونی

 

آرشیو لینكدونی

 

جستجو

  

جستجو در بلاگ

 

آمار وبلاگ

 

بازدیدهای امروز : [cb:stat_today_view]

بازدید های دیروز : [cb:stat_yesterday_view]

كل مطالب : [cb:stat_total_post]

كل نظرها :

كل بازدید ها : [cb:stat_total_view]

 

.........................................

 

 

  <روش های نامشروع روابط عمومی در جهان

 

روش های نامشروع روابط عمومی در جهان

پروفسور حمید مولانا
روزنامه «وال استریت ژورنال» یكی از انتشارات اصلی نخبگان اقتصادی و مالی آمریكا سه هفته قبل (13 دسامبر 2005) تیتر صفحه اول خود را به خلاف كاری و روش های نادرست روابط عمومی و بازاریابی شركت های بزرگ آمریكا در مجلات و فصلنامه های علمی و پزشكی آن كشور اختصاص داده بود. این روزنامه كه نبض صنعتی، تجاری و بانكی آمریكا را تحت نظر دارد گزارش داد تعداد زیادی از مقالاتی كه در مجلات علمی آمریكا تحت نام پژوهشگران و دانشمندان سرشناس دانشگاهی منتشر می شود در حقیقت توسط نویسندگان ناشناس نوشته شده است كه از طرف بنگاه های روابط عمومی و تبلیغاتی استخدام شده و هزینه آنها را شركتهای بزرگ داروسازی پرداخت می كنند. منظور اصلی این مقالات ترویج محصولات داروئی این كارخانجات و مؤسسات تجاری است. این مقالات به اصطلاح علمی برای تجویز دارو مورد استفاده پزشكان و سازمان های بهداشتی قرار می گیرد.

روش های نامشروع روابط عمومی در جهان

پروفسور حمید مولانا
روزنامه «وال استریت ژورنال» یكی از انتشارات اصلی نخبگان اقتصادی و مالی آمریكا سه هفته قبل (13 دسامبر 2005) تیتر صفحه اول خود را به خلاف كاری و روش های نادرست روابط عمومی و بازاریابی شركت های بزرگ آمریكا در مجلات و فصلنامه های علمی و پزشكی آن كشور اختصاص داده بود. این روزنامه كه نبض صنعتی، تجاری و بانكی آمریكا را تحت نظر دارد گزارش داد تعداد زیادی از مقالاتی كه در مجلات علمی آمریكا تحت نام پژوهشگران و دانشمندان سرشناس دانشگاهی منتشر می شود در حقیقت توسط نویسندگان ناشناس نوشته شده است كه از طرف بنگاه های روابط عمومی و تبلیغاتی استخدام شده و هزینه آنها را شركتهای بزرگ داروسازی پرداخت می كنند. منظور اصلی این مقالات ترویج محصولات داروئی این كارخانجات و مؤسسات تجاری است. این مقالات به اصطلاح علمی برای تجویز دارو مورد استفاده پزشكان و سازمان های بهداشتی قرار می گیرد.
هفته گذشته مجله معروف پزشكی نیوانگلند (نیوانگلند ژورنال آومدیسین) نیز اعتراف كرد كه مقاله منتشره سال 2000 میلادی در آن نشریه درباره یكی از داروهای برطرف كننده درد، اطلاعات مربوط به وقوع سكته قلبی را در بین مصرف كنندگان این دارو حذف كرده بود. در سال 2001 یكی از مقالات منتشره در مجله بیماری های كلیوی آمریكا كه در حمایت از نوعی ویتامین D به قلم یك دانشیار دانشگاه در سنت لوئیز (ایالت میسوری) چاپ شده بود در حقیقت نوشته فرد دیگری بود كه در استخدام مؤسسه تبلیغاتی و روابط عمومی یكی از شركت های بزرگ آمریكا بود و از آن حقوق می گرفت. اینگونه افشاگری ها در سال های اخیر باعث شده است كه روی ارتباط بین پژوهشگران و این نوع مؤسسات نظارت بیشتری صورت گیرد.
امروز آرزوی «دهكده جهانی»، «جهان واحد»، «بازار جهانی» و «جهانی سازی» و «جهانی شدن» كه از طرف شركت های غول آسا و بنگاه های روابط عمومی آنها تبلیغ و ترویج می شود با مشكلات بزرگ جهانی، مانند فقر، بی سوادی، بیماری، عدم امنیت جانی، مالی و شغلی، آلودگی محیط زیست، گسیختگی خانواده، اعتیاد به افیون و تریاك و داروهای مضر، فساد اداری و طمع مدیران، خشونت و جنگ، هویت ملی و مذهبی، قوانین ملی و آداب سنتی و حقوق بشر، و با پدیده هائی چون ملی گرائی و قوم گرائی در تقابل است. صلح و توسعه پایدار در چه شرایطی امكان پذیر است؟ این برنامه های پرهزینه روابط عمومی جهانی در چه جهت حركت می كند؟ مدیران شركت ها، سازمان ها و دولت ها از مردم چه می خواهند و چه انتظاراتی از آنها دارند؟ حرفه روابط عمومی در جهان به ویژه دنیای غرب خود را «صنعت روابط عمومی» معرفی می كند، مانند صنایع فرهنگی، صنایع دستی، صنایع سنگین و غیره. آیا چنین صنعتی می تواند به مشكلات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ما كمك مؤثری كرده و به بحران های عصر كنونی خاتمه دهد؟ آیا تصویر روابط عمومی شركت ها و سازمان ها و دولت ها در اذهان مردم بهتر از تصویر خود این شركت ها و بنگاه ها در میان عامه مردم است؟
برای مدیران شركت های جهانی، جهان سوم یا جهان به اصطلاح در حال توسعه، بزرگترین چالش ها را همراه دارد. «فروشگاه بزرگ جهانی» كه در آن 40 تا 50 درصد خریداران و مشتریان در فقر و گرسنگی به سر برده و فاقد آب آشامیدنی سالم، بهداشت، مدرسه، معلم و كار و شغل هستند، بازار امیدبخشی نیست. چالش دنیای سوم، چالش مدیریت و مشروعیت است نه چالش بازاریابی و تا موقعی كه این شكاف طبقاتی وجود دارد اعتبار پیام روابط عمومی زیرسؤال خواهد رفت. توماس فریدمن یكی از طرفداران جهانی سازی مكتب آمریكا و یكی از نویسندگان روزنامه نیویورك تایمز در كتاب تازه خود كه تحت عنوان «دنیا مسطح است» به صراحت می نویسد كه در جریان جهانی شدن امروز هیچ آمریكائی مانند گذشته حق و حقوقی برای شغل ثابت و دائم ندارد و نگران است كه توسعه زیرساخت های اطلاعاتی و ارتباطی همراه با استعدادهای فوق العاده ای كه جوانان و تكنوكرات های چین و هند در رشته های علوم و فناوری و زبان های خارجی دارند مسیر كار و اشتغال را برای غرب و به ویژه آمریكائی ها دگرگون كرده است. این روزنامه نگار آمریكائی پس از سال ها درك می كند كه آموزش و پرورش ایالات متحده با كمبودهای سنتی و خانوادگی روبه روست و شخصیت و توانائی فرد با عواملی فراسوی تبحر فناوری ارتباط دارد.
نظرسنجی اخیری كه (2005 میلادی) از 231 كارشناس حرفه ای روابط عمومی در آمریكا به عمل آمده نشان می دهد كه مهم ترین مسائل و مشكلاتی كه در حوزه روابط عمومی تأثیرگذار است عبارتند از(1) پاسخگوئی و مسئولیت مدیران (2)فناوری، (3) مسئولیت شركت ها و بنگاه ها، و (4)جهانی سازی اقتصاد. این چهار عامل با جابه جائی افكار عمومی در حال تغییر است. «لسترثرو» استاد دانشكده بازرگانی و مدیریت انستیتوی تكنولوژی ماساچوست (ام.آی.تی) در اكتبر 2001 یك ماه پس از حادثه نیویورك و واشنگتن در كنفرانس انجمن روابط عمومی آمریكا اظهار داشت كه تفاوت اصلی بین دنیای غرب و شرق در دین و مذهب نیست بلكه در اقتصاد است. همقطار او در دانشگاه هاروارد آمریكا سال هاست ادعا می كند كه كشمكش امروزی بین غرب و شرق رویاروئی تمدن ها و ادیان به ویژه اسلام و مسیحیت است. حقیقت این است كه شكاف بین غرب و شرق به این سادگی ها نیست و ریشه های عمیقی دارد كه اقتصاد، دین و فرهنگ جزو آنهاست.
موارد بهره برداری از روش ها و تكنیك های روابط عمومی در مسائل جهانی به ویژه در چند دهه اخیر فراوان و مشكلات حاصل از سیاستگذاری دولت ها و شركت های بزرگ جهانی در این حوزه خود یك مجموعه جداگانه ای را تشكیل می دهد. یكی از صحنه های مبارزات تبلیغاتی، موضع گیری شركت های بزرگ جهانی در مسئله آلودگی محیط زیست است. به استثنای جنگ اتمی می توان گفت كه آلودگی محیط زیست و صدمه ای كه از این طریق به جو كره زمین می رسد شاید بزرگترین آسیب را برای انهدام جامعه بشری در بردارد. از اواسط دهه 1950 میلادی موضوع آلودگی محیط زیست و تأثیرات آن بین دانشمندان رشته های مختلف مورد بحث بوده است. زنگ خطر این مسئله برای اولین بار در تابستان 1988 در گزارشی كه دكتر جیمزهنسن در سازمان فضاشناسی «ناسا» به كنگره آمریكا ارائه داد به صدا درآمد. مجله تایم در مقاله ای كه در این مورد منتشر كرد نوشت كه شهادت دكتر هنسن به كمیته های مأمور بررسی این موضوع به قدری جدی است كه برای جلوگیری از عواقب نامطلوب آلودگی محیط زیست، دولت باید از انباشتن كاربن دو اكسید در جو جلوگیری كند. رسمی ترین اخطار در این مورد در سال 1995 میلادی از طرف گروه بین دول مأمور مطالعه تغییر هوا و جو كه 2500 دانشمند عضو آن هستند به سازمان ملل متحد ارائه شد. گزارش این گروه پیش بینی كرد كه اگر اقدامی در جلوگیری از افزایش آلودگی محیط زیست به عمل نیاید، عواقب اقتصادی، اجتماعی و بومی آن زیان آور خواهد بود. آلودگی خودروها و مازاد كارخانجات صنعتی سالیانه شش میلیارد تن كاربن دو اكسید وارد فضا می كند. راس گلبپان در كتاب «هوای گرم» از قول دكتر هنری كندال برنده جایزه نوبل در رشته فیزیك نقل می كند كه چنین تغییرات جوی در كره زمین بر تولید محصولات كشاورزی اثر گذاشته كه این امر با افزایش جمعیت و نیازهای آنها مغایرت دارد.
طولی نكشید كه بنگاه های روابط عمومی كه امور تبلیغاتی شركت های بزرگ خودروسازی، انرژی و كارخانجات مصرف سوخت را در دست داشتند موفق شدند با استفاده از روش های معمولی خود این مطالعات دانشمندان را به چالش طلبیده و فرضیه های آنها را در سطح افكار عمومی و مقامات اجرائی دولتی زیر سوال ببرند. بورسون مارس تلر یكی از بنگاه های جهانی روابط عمومی اقدام به تشكیل گروهی به نام ائتلافیون جهانی آب و هوا كرد كه ریاست آن را یكی از مدیران انستیتوی نفت آمریكا به عهده داشت و دبیرخانه آن در اتحادیه ملی كارخانجات و تولیدكنندگان قرار داشت. اتحادیه تولیدكنندگان اتومبیل آمریكا، شركت نفت آمكو، اتحادیه جنگل داران و تولید كاغذ، شركت نفت و انرژی شورون، شل، موبیل، اكسون و شركت های عظیم جنرال موتورز، كرایسلر، یونیون كارباید، فورد، اتاق بازرگانی ایالات متحده آمریكا و بیش از 40 بنگاه و شركت بازرگانی و صنعتی دیگر جزو اعضای این گروه ائتلافی بودند. استراتژی تزئین شده این گروه از طریق بنگاه روابط عمومی بورسن - مارس تلر كوشش داشت از بسیج افكار عمومی طرفداران حفاظت از محیط زیست جلوگیری كند. شركت كوكاكولا سالیانه نزدیك به نیم میلیارد دلار هزینه آگهی دارد ولی هزینه این گروه ائتلافی از صاحبان صنایع و شركت های بزرگ صرف آگهی نمی شد بلكه هدف اصلی آن فشار و نفوذ در قوه مقننه و مجریه به ویژه كنگره آمریكا بود تا اعضای مجلس نمایندگان و سنا و به طور كلی افكار عمومی در مورد ادعای دانشمندان درباره تغییر آب و هوای دنیا به علت انبوه بودن كاربن دواكسید به شك بیفتند. فیل لسلی مؤلف كتاب «راهنمای روابط عمومی و ارتباطات لسلی» می نویسد كه به طور كلی عموم مردم (افكار عمومی) از مسائل و مشكلاتی كه در آن تردید می كنند ترس ندارند و تنها كافی است كه بین عامه شك و تردید ایجاد شود. كارشناسان روابط عمومی در این مورد روش شك و تردید را تزریق می كردند. یكی از آگهی های تبلیغاتی منتشره در ایالت مینیاپولیس (كه در شمال قاره آمریكا قرار گرفته و بسیار سردسیر است) این سؤال را كرد كه «اگر حرارت آب و هوای كره زمین رو به گرما است چرا آب و هوای مینیاپولیس سردتر می شود.» یكی دیگر از انتشارات این گروه ائتلافی این تیتر را داشت: «بعضی می گویند آب و هوای زمین گرم می شود. بعضی دیگر گفتند كه كره زمین مسطح است.» در كنفرانس جهانی سازمان ملل متحد كه باحضور دول مختلف در سال 1997 میلادی در شهر كیوتو در ژاپن تشكیل گردید و معاهده بین المللی محافظت از محیط زیست به امضا رسید بنگاه های روابط عمومی شركت های بزرگ جهانی، سازمان ها و گروه های جدیدی را برای جلوگیری از تصویب و امضای این عهدنامه بسیج كرده بودند. امروز آمریكا تنها كشور بزرگ صنعتی است كه هنوز به این معاهده بین المللی نپیوسته است و از امضای آن خودداری می كند، در حالی كه در حجم آلودگی جو در رتبه اول قرار دارد.

 

نوشته شده توسط نقی زاده در  چهارشنبه 21 دی 1384  و ساعت 12:01 ب.ظ

   ویرایش شده در پنجشنبه 22 دی 1384 ساعت12:01 ب.ظ

 

() نظر

 


  مطالب پیشین ..

 3 حمایت گسترده از کنفرانس بانکداری الکترونیکی [بانکداری الکترونیک]

 3 7 گام اساسی برای موفقیت برنامه‌ها در روابط عمومی

 3 زنان و توسعه ، وبلاگ و قدرت

 3 اولین کارگاه تخصصی "جنبه های الگوریتمی و اقتصادی، سیستم های شبکه ای و اینترنتی

 3 گزارش عملکرد سال ۱۳۸۴ وبلاگ

 3 مدیریت منابع انسانی

 3 کتاب های تازه: ترجمه متون یونسکو درباره جامعه اطلاعاتی

 3 واقعیت هاى ارتباطات غیركلامى

 3 فعالیتهای WSIS درسال 2006 نیز ادامه خواهد یافت

 3 سرزمین هایی با مرزهای شیشه ای (نقدی بر امپریالیسم رسانه ای)

 3 امپریالیسم فرهنگی در اینترنت

 3 وبلاگ رسانه ای كوچك حامل تحول

 3 اینترنت در ایران

 3 فناوری اطلاعـات، رویكردی نوین در اشتغال زایی

 3 روش های نامشروع روابط عمومی در جهان