تبلیغات
شبکه ملی رسانه ها وارتباطات ایران - برنامه‌های‌ نهادهای‌ بین‌المللی‌ در‌ كاربرد فن‌آوری‌های‌ ارتباطات‌ و اطلاعات‌ در توسعه‌ ملی‌ كشورها
   

 وبلاگ من ...

 3 وبلاگ من

 3 ایمیل من

 

وضعیت یا هو

 

[YahooOnline(1z4)]

 

 

لینکستان

 

 3 http://mahmoodspace.blogfa.com

 

 3 hajili.com

 

 3 کمیسیون علمی آموزشی

 

 3 نمایندگی شبکه در خراسان

 

 3 نشریه الکترونیکی موج

 

 3 شبکه مجازی سازمان های غیردولتی ایرانی

 

 3 پرتال فناوری اطلاعات

 

 3 جامعه اطلاعاتی ایران

 

 3 فناوری اطلاعات و ارتباطات

 

لینکدونی

 

آرشیو لینكدونی

 

جستجو

  

جستجو در بلاگ

 

آمار وبلاگ

 

بازدیدهای امروز : [cb:stat_today_view]

بازدید های دیروز : [cb:stat_yesterday_view]

كل مطالب : [cb:stat_total_post]

كل نظرها :

كل بازدید ها : [cb:stat_total_view]

 

.........................................

 

 

  <برنامه‌های‌ نهادهای‌ بین‌المللی‌ در‌ كاربرد فن‌آوری‌های‌ ارتباطات‌ و اطلاعات‌ در توسعه‌ ملی‌ كشورها

 

برنامه‌های‌ نهادهای‌ بین‌المللی‌ در‌ كاربرد فن‌آوری‌های‌ ارتباطات‌ و اطلاعات‌ در توسعه‌ ملی‌ كشورها



مقدمه‌
آموزش‌ از راه‌ دور، تجارت‌ الكترونی‌، پزشكی‌ از راه‌ دور، كار از راه‌ دور، دانشگاه‌مجازی‌، توسعه‌ و تسهیل‌ عرضه‌ خدماتی‌ (چون‌ مخابرات‌، حمل‌ و نقل‌، و انتقال‌ مراسلات‌جامعه‌ اطلاعاتی‌، گمرك‌ و امور تجاری‌ دیگر در راستای‌ افزایش‌ بهره‌وری‌) و تسهیل‌ روابط بین‌المللی، نهادی‌ شدن‌ مالكیت‌ معنوی‌، دسترسی‌ عموم‌ مردم‌ به‌ امكانات‌ ارتباطی‌، و در نهایت‌، شكل‌گیری‌ دولت‌های‌ الكترونی‌، از جمله‌ تسهیلات‌ و نتایج‌ علمی‌، اقتصادی‌، فرهنگی‌، اجتماعی‌ و سیاسی‌ پدیده‌ای‌ به‌ نام‌ فن‌آوری‌ ارتباطات‌ و اطلاعات(1)(
ICT) است‌.

دكتر داود زارعیان‌

مطالعه‌ تطبیقی‌ برنامه‌های‌ نهادهای‌ بین‌المللی‌ درباره‌ كاربرد فن‌آوری‌های‌ ارتباطات‌ و اطلاعات‌ در توسعه‌ ملی‌ كشورها

برنامه‌های‌ نهادهای‌ بین‌المللی‌ در‌ كاربرد فن‌آوری‌های‌ ارتباطات‌ و اطلاعات‌ در توسعه‌ ملی‌ كشورها





مقدمه‌
آموزش‌ از راه‌ دور، تجارت‌ الكترونی‌، پزشكی‌ از راه‌ دور، كار از راه‌ دور، دانشگاه‌مجازی‌، توسعه‌ و تسهیل‌ عرضه‌ خدماتی‌ (چون‌ مخابرات‌، حمل‌ و نقل‌، و انتقال‌ مراسلات‌جامعه‌ اطلاعاتی‌، گمرك‌ و امور تجاری‌ دیگر در راستای‌ افزایش‌ بهره‌وری‌) و تسهیل‌ روابط بین‌المللی، نهادی‌ شدن‌ مالكیت‌ معنوی‌، دسترسی‌ عموم‌ مردم‌ به‌ امكانات‌ ارتباطی‌، و در نهایت‌، شكل‌گیری‌ دولت‌های‌ الكترونی‌، از جمله‌ تسهیلات‌ و نتایج‌ علمی‌، اقتصادی‌، فرهنگی‌، اجتماعی‌ و سیاسی‌ پدیده‌ای‌ به‌ نام‌ فن‌آوری‌ ارتباطات‌ و اطلاعات(1)(
ICT) است‌.

ICT چیست‌؟
برای‌ مطالعه‌ آسان‌تر می‌توان‌ مقوله‌(2)
ICT را به‌ دو عبارت‌ فن‌آوری‌ اطلاعات(3) (IT) و فن‌آوری‌ ارتباطات‌ (ICT)تفكیك‌ و بررسی‌ كرد.
فن‌آوری‌ اطلاعات‌: دانش‌ و فن‌آوری‌ مطالعه‌ و استفاده‌ از دستگاه‌ها و نرم‌ افزارهای رایانه‌ای‌، دستیابی‌، بازیافت‌، ذخیره‌ سازی‌، سازمان‌ دهی‌ و پردازش‌ اطلاعات‌ است‌ كه‌ صنعت‌رایانه‌ و تجهیزات‌ جنبی‌ آن‌ مثل‌ اسكنر و چاپگر و نیز دستگاه‌های‌ دیجیتال‌ مخابراتی‌، شبكه‌های‌ رایانه‌ای‌ - مخابراتی‌، پایگاه‌های‌ اطلاعاتی‌ و برنامه‌های‌ چند رسانه‌ای‌ (4) را دربرمی‌گیرد.
در واقع‌، فن‌آوری‌ اطلاعات‌ مجموعه‌ای‌ است‌ از دانش‌های‌ فیزیك‌، الكترونیك‌، برق‌، ریاضی‌، آمار و صنایع‌.
فن‌آوری‌ ارتباطات‌: مجموعه‌ دانش‌ و فن‌آوری‌های‌ مربوط به‌ دستگاه‌های‌ مخابراتی‌ (اعم‌از مراكز تلفن‌ سوئیچینگ‌، شبكه‌ها و محیطهای‌ انتقال‌ و مودم‌) انواع‌ دستگاه‌های‌ مسیریابی‌ و انتقال‌ صدا، تصویر و داده‌ است‌.
از آن‌ جا كه‌ وجود
ICT به‌ دلیل‌ تأثیرهای‌ سرنوشت‌ ساز آن‌ در تمامی‌ شئون‌ اقتصادی‌، اجتماعی‌، فرهنگی‌ و سیاسی‌ بین‌المللی، لازمه‌ توسعه‌ ملی‌ كشورها و از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر زمان‌ است‌، افزون‌ بر كشورها، بسیاری‌ از نهادهای‌ بین‌المللی نیز در جهت‌ توسعه‌ و تعمیم‌ آن‌ها ICT به‌طور جدی‌ اهتمام‌ می‌ورزند و چنین‌ توجهی‌ جزو برنامه‌های‌ مدون‌شده‌ است‌.

اهداف‌ راهبردی‌ نهادهای‌ بین‌المللی در زمینه‌
ICT
1. توسعه‌ شبكه‌های‌ اطلاعاتی‌ از طریق‌ نوآوری‌ در خدمات‌، كاربردها و فن‌آوری‌ها.
2. توسعه‌ منابع‌ انسانی‌ و همكاری‌ با متخصصان‌
ICT بخش‌های‌ اقتصادی‌ و اجتماعی‌.
3. افزایش‌ بهره‌برداری‌ از
ICT توسط بخش‌های‌ دولتی‌، خصوصی‌ و عمومی‌ در جهت‌دسترسی‌ شهروندان‌ به‌ این‌ خدمات‌.
4. انجام‌ اصلاحات‌ ساختاری‌ در محورهای‌ عمرانی‌، اقتصادی‌ و اجتماعی‌.
5. مدیریت‌ اقتصاد كلان‌ (با توجه‌ به‌ فن‌آوری‌های‌ جدید اطلاعاتی‌).
از جمله‌ نهادهای‌ مهم‌ بین‌المللی‌ كه‌ مقوله‌های‌ مذكور را مورد توجه‌ بیش‌تر قرار داده‌اند، عبارت‌اند از:
ECSOC EU,WIPO,WB,UNESCO,APT,WTO,UPU,ITU.
در این‌ مقاله‌، ابتدا، برنامه‌ این‌ نهادهای‌ بین‌المللی‌ در زمینه‌ كاربرد در
ICT در توسعه‌ ملی‌كشورها بررسی‌ می‌شود، و در قسمت‌ دوم‌، با نگاهی‌ اجمالی‌ به‌ طرح‌ «تكفا»(5) كاربرد ایران‌نسبت‌ به‌ سازمان‌های‌ بین‌المللی‌ مقایسه‌ و توصیه‌ هایی‌ ارائه‌ می‌شود.

ICT در دیدگاه‌ سازمانی‌ نهادهای‌ بین‌المللی‌
دیدگاه‌ تعدادی‌ از سازمان‌های‌ مهم‌ بین‌المللی‌ مخابراتی‌ و غیر مخابراتی‌ در مورد
ICTبه‌این‌ شرح‌ است‌:
1. اتحادیه‌ بین‌ المللی‌ مخابرات‌ (6)
اتحادیه‌ بین‌ المللی‌ مخابرات‌ هماهنگ‌ كننده‌ فن‌آوری‌ و استانداردهای‌ مخابراتی‌ است‌ ودر زمینه‌ توسعه‌ جهانی‌ مخابرات‌ و دستیابی‌ عموم‌ مردم‌ به‌ خدمات‌ ارتباطی‌ و اطلاعاتی‌مخابراتی‌ تلاش‌ می‌كند. این‌ اتحادیه‌ 189 كشور عضو و 500 عضو غیر حكومتی‌ دارد و در زمینه‌ توسعه‌ محورهای‌ ذیل‌ فعال‌ است‌:
الف‌. توسعه‌ استانداردهای‌ كلیدی‌ كه‌ زیر ساختار اطلاعات‌ جهانی‌ را می‌سازد؛
ب‌. توسعه‌ كاربردها و خدمات‌ تجارت‌ الكترونی‌؛
پ‌. توسعه‌ مهارت‌های‌
IT؛ و
ت‌. توسعه‌ اینترنت‌ و كاربردهای‌ آن‌.
فعالیت‌
ITU در بخش‌ توسعه‌ ICT چنین‌ است‌:

الف‌. توسعه‌ استانداردهای‌ كلیدی‌(7)
معمولاً در سطح‌ جهانی‌ نهادها برای‌ تجهیزات‌ مخابراتی‌ استانداردهایی‌ را تعیین‌ می‌كنند و كارشناسان‌ مخابراتی‌ كشورها با توجه‌ به‌ شرایط كشور (مسائلی‌ مثل‌ شرایط اقلیمی‌) و ملحوظ داشتن‌ استانداردهای‌ جهانی‌ شناخته‌ شده‌ برای‌ هر دستگاه‌ مخابراتی‌ استانداردی‌ را طراحی‌ و عرضه‌ می‌دارند و كارخانه‌ها و واحدهای‌ تولیدی‌ ملزم‌ به‌ رعایت‌ استانداردهای‌تعیین‌ شده‌ از سوی‌ نهاد مصرف‌كننده‌اند. در ایران‌، مؤسسه‌ استاندارد و تحقیقات‌ صنعتی‌مسئولیت‌ تعیین‌ استانداردهای‌ ملی‌ مخابرات‌ را بر عهده‌ مركز تحقیقات‌ مخابرات‌ ایران‌گذاشته‌ است‌. هر دو سال‌ یك‌ بار صلاحیت‌ مركز یاد شده‌ بررسی‌ و این‌ مأموریت‌ تمدید می‌شود. اجرای‌ طرح‌ استانداردهای‌ ملی‌ مخابرات‌، كه‌ از طرح‌های‌ ملی‌ مركز تحقیقات‌مخابرات‌ ایران‌ است‌، از سال‌ 1374 آغاز شده‌ و رسالت‌ آن‌ حمایت‌ از جامعه‌ مخابراتی‌كشور از طریق‌ تدوین‌ استانداردهای‌ مخابراتی‌ مورد نیاز و آموزش‌ و پژوهش‌ در زمینه‌مذكور است‌، تا راه‌ صدور محصولات‌ و خدمات‌ مهندسی‌ مخابرات‌ كشور به‌ بازارهای‌منطقه‌ای‌ و بین‌المللی باز شود. براساس‌ این‌ طرح‌، تدوین‌ استانداردها در چهار مرحله‌ و در قالب‌ چهار كمیسیون‌ صورت‌ می‌گیرد؛ كمیسیون‌ اولیه‌؛ كمیسیون‌ فنی‌؛ كمیسیون‌ نهایی‌؛ و كمیسیون‌ ملی‌.
نمایندگان‌ و كارشناسان‌ سازمان‌های‌ ذیربط در جلسات‌ تدوین‌ استانداردها شركت‌می‌كنند. این‌ سازمان‌ها عبارت‌ اند از: مصرف‌ كننده‌ها (واحدهای‌ مختلف‌ طراحی‌، نگهداری‌و بهره‌ برداری‌ شركت‌ مخابرات‌ ایران‌ و سایر مصرف‌ كنندگان‌)، مؤسسه‌ استاندارد و تحقیقات‌صنعتی‌ ایران‌، تولید كنندگان‌ تجهیزات‌ مخابراتی‌، دانشگاه‌ها، مراكز تحقیقاتی‌ ذیربط (به‌ویژه‌ مركز تحقیقات‌ مخابرات‌ ایران‌)، سازمان‌ برنامه‌ و بودجه‌، وزارت‌ صنایع‌ و وزارت‌ دفاع‌. بعضی‌ استانداردهایی‌ كه‌ تا پایان‌ آذر ماه‌ سال‌ 1378 تدوین‌ و به‌ تصویب‌ كمیته‌ ملی‌ استاندارد برق‌ و الكترونیك‌ رسیده‌ است‌ عبارت‌اند از:
- آرایش‌ فركانس‌ كانال‌های‌ رادیویی‌ برای‌ سیستم‌های‌ رله‌ رادیویی‌ با ظرفیت‌ كم‌ و متوسط آنالوگ‌ و دیجیتال‌ در باند 2 گیگا هرتز.
- مشخصات‌ فنی‌ پایانه‌های‌
VSAT
- سرعت‌ بیت‌ها در سلسله‌ مراتب‌ دیجیتال‌
- مشخصات‌ فیزیكی‌ و الكتریكی‌ واسطه‌های‌ دیجیتال‌ سلسله‌ مراتبی‌
- مدولاسیون‌ كد بندی‌ پالاس‌ (
PCM) فركانس‌های‌ صوتی‌
- مشخصات‌ اصلی‌ تجهیزات‌ مالتی‌ پلكس‌
PCM مرتبه‌ اول‌ برای‌ فركانس‌های‌ صوتی‌
- الگوهای‌ تشعشعی‌ مرجع‌ برای‌ آنت‌های‌ رله‌ رادیویی‌ دید مستقیم‌ به‌ منظور استفاده‌ در مطالعات‌ مربوط به‌ هماهنگی‌ و برآورد تداخل‌ در محدوده‌ فركانسی‌ از یك‌ تا چهل‌گیگاهرتز.
- معماری‌ها و ویژگی‌های‌ كاركردی‌ سیستم‌های‌ رله‌ رادیویی‌ برای‌ شبكه‌های‌
SDH
- نیازهای‌ اساسی‌ و معیارهای‌ كارآیی‌ برای‌ سیستم‌های‌ متحرك‌ نوع‌ سلولی‌ مورد استفاده‌ به‌ صورت‌ سیستم‌های‌ ثابت‌.
- الگوهای‌ تشعشع‌ مرجع‌ ایستگاه‌ زمینی‌ ماهواره‌ای‌ برای‌ استفاده‌ در هماهنگی‌ و برآورد تداخل‌ رادیویی‌ در محدوده‌ فركانسی‌ دو الی‌ سی‌ گیگاهرتز
- مدیریت‌ سلسله‌ مراتب‌ دیجیتال‌ همزمان‌
SDH
- مجموعه‌های‌ پروتكل‌ مربوط به‌ واسطه‌
Q برای‌ مدیریت‌ سیستم‌های‌ انتقال‌
- كابل‌های‌ نوری‌
- سیستم‌ علامت‌ گذاری‌ شماره‌ یك‌ مشترك‌ دیجیتال‌ لایه‌ پیوند داده‌ واسط كاربر -شبكه‌، جنبه‌های‌ كلی‌ از سری‌: سیستم‌ علامت‌ گذاری‌ شماره‌ یك‌ مشترك‌ دیجیتال‌
- واسطه‌ كاربر - شبكه‌
ISDN مشخصات‌ لایه‌ پیوند داده‌ از سری‌: سیستم‌ علامت‌ گذاری‌شماره‌ یك‌ مشترك‌ دیجیتال‌ (DSSI)
- مخابرات‌ داده‌ از طریق‌ شبكه‌ تلفنی‌ سطوح‌ توان‌ برای‌ انتقال‌ داده‌ روی‌ خطوط تلفنی‌.
- مخابرات‌ داده‌ از طریق‌ شبكه‌ تلفنی‌ مودم‌ دو جهتی‌ با نرخ‌ علامت‌ گذاری‌ داده‌ تا144000 بیت‌ بر ثانیه‌ برای‌ استفاده‌ بر روی‌ شبكه‌ تلفنی‌ سوئیچ‌ عمومی‌ مدارهای‌ تلفنی‌استیجاری‌ دو سیمه‌ نقطه‌ به‌ نقطه‌.
- خدمات‌ مخابرات‌ سیار دریایی‌ از طریق‌ ماهواره‌.

ب‌. توسعه‌ كاربردها و خدمات‌ تجارت‌ و دیگر خدمات‌ الكترونی‌
با رشد و تكامل‌ فن‌آوری‌ روزافزون‌ مخابرات‌ در بخش‌ها و ابعاد مختلف‌، منافع‌ ناشی‌ از كاربرد خدمات‌ الكترونی‌ ارزش‌ افزوده‌ (از جمله‌ دولت‌ الكترونی‌ و پزشكی‌ از راه‌ دور آموزش‌ و تحصیل‌ الكترونی‌ و حتی‌ كار از راه‌ دور آموزش‌ و تحصیل‌ الكترونی‌ و حتی‌ كار از راه‌ دور) به‌ طور روزافزون‌ از نظر كمی‌ و كیفی‌ رو به‌ ارتقاء است‌. دیدگاه‌ اتحادیه‌بین‌المللی‌ مخابرات‌ در مجموع‌ - بیش‌ از هر نهاد بین‌المللی دیگر بر گسترش‌ كمی‌ و كیفی‌ در
ICT سطح‌ جهان‌ و كاربرد خدمات‌ الكترونی‌ در كشورهاست‌.
در كنفرانس‌ فوق‌العاده‌ سران‌ مخابرات‌
ITU كه‌ در سال‌ 1992 میلادی‌ در ژنو برگزار شد، فكر تشكیل‌ و برگزاری‌ كنفرانس‌ توسعه‌ جهانی‌ مخابرات‌ و تأسیس‌ دفتر توسعه‌ مخابرات‌ درساختار جدید ITU تصویب‌ شد. اولین‌ جلسه‌ این‌ كنفرانس‌ در سال‌ 1994 در بوئنس‌ آیرس برگزار شد و از آن‌ پس‌ هر 4 سال‌ یك‌ بار برگزار می‌شود. این‌ كنفرانس‌ بالاترین‌ مرجع‌تصمیم‌گیری‌ در بخش‌ توسعه‌ مخابرات‌ است‌. در نخستین‌ كنفرانس‌ آقای‌ «الگور»، معاون‌رئیس‌ جمهوری‌ وقت‌ امریكا، اندیشه‌ بزرگ‌راه‌های‌ اطلاعاتی‌ و جامعه‌ اطلاعاتی‌ را مطرح‌ساخت‌. سومین‌ كنفرانس‌ توسعه‌ جهانی‌ مخابرات‌ از 17 تا 28 مارس‌ 2002 (27 اسفند 80 تا7 فروردین‌ 81) در استانبول‌ (تركیه‌) با شركت‌ بیش‌ از 1200 نماینده‌ از كشورهای‌ عضو ITUبرگزارشد. در این‌ كنفرانس‌ بیش‌ از سی‌ قطعنامه‌ و چند توصیه‌ نامه‌ شامل‌ تصمیم‌های‌ مختلف‌گروه‌های‌ كاری‌ و كمیته‌ها به‌ تصویب‌ رسید كه‌ رئوس‌ آن‌ چنین‌ است‌:
- ترغیب‌ بخش‌ خصوصی‌ به‌ مشاركت‌ در انجام‌ فعالیت‌های‌ توسعه‌ مخابرات‌ كشورهای‌عضو
- تسهیل‌ امر مبادله‌ اطلاعات‌ بین‌ كشورهای‌ عضو خصوصی‌
ITU در ارتباط با مسائل‌بخش‌ از جمله‌ سیاست‌ها، مقررات‌، فن‌آوری‌ها، خدمات‌ وابسته‌، دسترسی‌ به‌ بازار و شرایط سرمایه‌ گذاری‌.
- دسترسی‌ یكسان‌ زنان‌ و مردان‌ به‌ فن‌آوری‌های‌ اطلاعاتی‌ و ارتباطاتی‌.
- تعیین‌ اولویت‌های‌ كشورهای‌ كم‌تر توسعه‌ یافته‌ مخابراتی‌ و استفاده‌ از بودجه‌ دفتر توسعه‌ مخابرات‌
- كمك‌ به‌ 11 كشور در بخش‌ ارتباطات‌ رادیویی‌، استاندارد سازی‌ مخابرات‌ و كاربرد اطلاعات‌ و ارتباطات‌
- مشاركت‌ كشورها در مدیریت‌ طیف‌ فركانس‌
- تأكید بر نقش‌ مخابرات‌ در تهیه‌ و تدارك‌ جامعه‌ اطلاعاتی‌
- رفع‌ تبعیض‌ در دسترسی‌ به‌ تسهیلات‌ و خدمات‌ مخابراتی‌ جدید
- استفاده‌ از منابع‌ مخابراتی‌ در عرضه‌ خدمات‌ و كمك‌های‌ انسان‌ دوستانه‌
- پزشكی‌ از راه‌ دور
- اجرای‌ طرح‌ ارتباطات‌ جهانی‌ سیار (موبایل‌ شخصی‌) به‌ وسیله‌ ماهواره‌
CMPCS
- متعهد كردن‌
ITU به‌ مشاركت‌ جدی‌ در توسعه‌ كشورهای‌ آفریقایی‌
- حمایت‌ از اتحادیه‌ مخابراتی‌ آفریقا
- ایجاد پلی‌ بر روی‌ شكاف‌ دیجیتال‌ و تلاش‌ جهت‌ حذف‌ این‌ شكاف‌
- تأسیس‌ برنامه‌ جوانان‌ در دفتر توسعه‌ مخابرات‌
- توسعه‌ آموزش‌ از راه‌ دور
- تأكید بر نقش‌ مخابرات‌ در توسعه‌ فرهنگی‌، اجتماعی‌ و اقتصادی‌ جوامع‌
- تأكید بر نقش‌
ICT در حفاظت‌ از محیط زیست‌
- تأكید بر جمع‌ آوری‌ و انتشار اطلاعات‌
- بسیج‌ منابع‌ و مشاركت‌ برای‌ تسریع‌ در توسعه‌ مخابرات‌
گفتنی‌ است‌ كه‌ در سومین‌ كنفرانس‌ توسعه‌ مخابرات‌ برای‌ یك‌ دوره‌ مطالعاتی‌ چهار ساله‌(از 2003 تا 2007) طرح‌ (راهبردی‌) استراتژیك‌، در راستای‌ توسعه‌ مخابرات‌ مبتنی‌ بر حقوق‌ تمامی‌ مردم‌ در زمینه‌ ارتباطات‌، دسترسی‌ به‌ زیرساخت‌ و خدمات‌
ICT و در بر گیرنده‌نكاتی‌ بود كه‌ در قالب‌ قطعنامه‌ها ذكر شد.
طرح‌ عملیاتی‌ كنفرانس‌ استانبول‌ شامل‌ پنج‌ برنامه‌ بود كه‌ می‌بایست‌ از سوی‌ اتحادیه‌بین‌المللی‌ مخابرات‌ و دفتر توسعه‌ مخابرات‌ اجرا شود:
- برنامه‌اول‌: اصلاح‌ مقررات‌ در جهت‌ توسعه‌
ICT ملی‌ و دسترسی‌ عام‌ به‌ آن‌
- برنامه‌ دوم‌: برنامه‌ توسعه‌ شبكه‌ مخابرات‌ و فن‌ آوری‌های‌ آن‌ در كشورهای‌ در حال‌توسعه‌، شامل‌ فن‌ آوری‌ تلفن‌ همراه‌، طیف‌ فركانس‌، پروتكل‌ اینترنت‌ و چند رسانه‌ای‌
- برنامه‌ سوم‌: راهبرد و خدمات‌ الكترونی‌ و كاربردهای‌ آن‌
- برنامه‌ چهارم‌: مسائل‌ اقتصادی‌ و دارایی‌ كشورهای‌ در حال‌ توسعه‌
- برنامه‌ پنجم‌: ظرفیت‌ سازی‌ نیروی‌ انسانی‌
در برنامه‌ سوم‌ طرح‌ عملیاتی‌ كنفرانس‌ استانبول‌ بر همگرایی‌ و توسعه‌ و بسط
IP در شبكه‌های‌ مخابراتی‌ و كاربرد خدمات‌ الكترونی‌ ارزش‌ افزوده‌ (ازجمله‌ دولت‌ الكترونی‌، تجارت‌، درمان‌ و آموزش‌ الكترونی‌، پزشكی‌، تحصیل‌ و كار از دور...) در كشورهای‌ در حال‌ توسعه‌ تأكید شده‌ است‌. هدف‌ این‌ برنامه‌ كمك‌ به‌ ارتقای‌ كشورهای‌ در حال‌ توسعه‌ دردسترسی‌ به‌ خدمات‌ درمانی‌، آموزشی‌ از دور و استفاده‌ از مراكز ارتباطی‌ چند منظوره‌(MCTS) و IP و كم‌ كردن‌ شكاف‌ اجتماعی‌ و بهبود كیفیت‌ زندگی‌ عمومی‌ و بالا بردن‌ اقتصاد اجتماعی‌ از طریق‌ ICT است‌.
دسترسی‌ به‌ جامعه‌ اطلاعاتی‌ از طریق‌ همكاری‌ نزدیك‌ با تمام‌ بخش‌های‌ خصوصی‌، عمومی‌، ملی‌، ناحیه‌ای‌ و بین‌المللی و
NGOها و سازمان‌های‌ بین‌ دولتی‌ از اهداف‌ اصلی‌برنامه‌ سوم‌ توسعه‌ مخابرات‌ در كنفرانس‌ استانبول‌ بود.
اولویت‌های‌ این‌ برنامه‌ به‌ شرح‌ ذیل‌ است‌:
1. یكپارچگی‌ كاربردهای‌ مبتنی‌ بر
IP و خدمات‌ ارزش‌ افزوده‌ با توسعه‌ انواع‌ شبكه‌های مخابراتی‌
2. ارتقای‌ خدمات‌ الكترونی‌ (پزشكی‌ از دور، درمان‌، تجارت‌ و دولت‌ الكترونی‌تحصیل‌، آموزش‌ و فیلم‌ از دور)
3. گسترش‌ مراكز و پایگاه‌های‌ چند منظوره‌ و معرفی‌ كاربردهای‌ مبتنی‌ بر
IPو خدمات‌ارزش‌ افزوده‌
4. ارتقای‌ محیط قانونی‌ مطبوعات‌ برای‌ خدمات‌ الكترونی‌
5. ارتقای‌ امنیت‌ شبكه‌ و ایجاد اعتماد عمومی‌ در استفاده‌ از خدمات‌ الكترونی‌
6. ارتقای‌ دانش‌
ICT و آگاهی‌ دادن‌ عمومی‌

پ‌. توسعه‌ مهارت‌های‌
ICT
فعالیت‌های‌ اتحادیه‌ جهانی‌ در زمینه‌ توسعه‌ مهارت‌های‌
ICT به‌ شرح‌ زیر تبیین‌ می‌شود:
1. تشكیل‌ سمینارها و سمپوزیم‌های‌ تخصصی‌ در زمینه‌ مسائل‌ حقوقی‌ و قانونی‌ تجارت‌الكترونی‌
2. سرپرستی‌ پروژه‌های‌ مربوط به‌ كاربرد ارتباطات‌ و فن‌ آوری‌ ارتباطات‌ در كشورهای جهان‌ سوم‌
3. برگزاری‌ كنفرانس‌های‌ جهانی‌ و منطقه‌ای‌ در مورد توسعه‌ مخابرات‌ به‌ ویژه‌ خدمات‌ارزش‌ افزوده‌.
4. برگزاری‌ نشست‌های‌ تخصصی‌ در جهت‌ تدوین‌ استاندارهای‌ تجارت‌ الكترونی‌
5. آموزش‌ ادارات‌ دولتی‌ و مؤسسه‌های‌ بخش‌ خصوصی‌ در زمینه‌ مسائل‌ مرتبط با
ICT
6. برگزاری‌ كارگاه‌های‌ آموزش‌ تجارت‌ الكترونی‌ برای‌ افراد حرفه‌ای‌

ت‌. توسعه‌ اینترنت‌ و كاربردهای‌ آن‌
با توجه‌ به‌ گسترش‌ اینترنت‌ و بزرگ‌ راه‌های‌ اطلاعاتی‌ در سال‌ اخیر، توصیه‌های‌
ITU تقریبا برای‌ تمامی‌ لایه‌های‌ اینترنت‌ به‌ كار می‌رود. برای‌ مثال‌، صنعت‌ مخابرات‌ به‌ وضوح‌ زیرساخت‌ عمده‌ و اساسی‌ اینترنت‌ و سایر شبكه‌های‌ مبتنی‌ بر پروتكل‌ اینترنت‌ (IP) را فراهم می‌كند. قسمت‌ عمده‌ این‌ ساختار بر پایه‌ توصیه‌ نامه‌های‌ ITU تنظیم‌ شده‌ است‌.
لذا بدون‌ وجود این‌ توصیه‌ نامه‌ها، به‌ خصوص‌ سری‌ مربوط به‌ مودم‌ها و فن‌ آوری‌های‌
DSL، نمی‌توانست‌ امكان‌ داشته‌ باشد. به‌ عنوان‌ مثال‌، پس‌ از توصیه‌ نامه‌های‌ دیگر توافق‌ شد. از مواردی‌ كه‌ در این‌ توصیه‌ نامه‌ آمده‌ است‌، توانایی‌ نگهداری‌ مودم‌ به‌ صورت‌ ON_HOLD می‌باشد (وقتی‌ كه‌ شبكه‌ نشان‌ می‌دهد كه‌ یك‌ ارتباط ورودی‌ منتظر است‌) امكاناتی‌ از این‌ نوع‌مودم‌ها فواید شاخصی‌ را به‌ همراه‌ بهبود دسترسی‌ به‌ خدمات‌ فعال‌ برای‌ كاربران‌ فراهم‌می‌كنند و به‌ آن‌ها امكان‌ بهره‌ برداری‌ از تسهیلات‌ پاسخ‌ گویی‌ صوتی‌ همراه‌ با INTERNETBROWSING را می‌دهد.
با توجه‌ به‌ گفته‌های‌ «پیر آندرپروست‌»، سرپرست‌ گروه‌ مطالعاتی‌
ITU_T16 كه‌ مسئول‌چند رسانه‌ای‌ است‌؛ خصوصیات‌ جدید و مهم‌ V.92 استفاده‌ كاربران‌ اینترنتی‌ را از خدمات جدید اینترنت‌ از طریق‌ كاهش‌ زمان‌ برقراری‌ ارتباط و فراهم‌ نمودن‌ دسترسی‌ مناسب‌ بهبود خواهد بخشید.
طبق‌ نظر جان‌ ماگیل‌، سرپرست‌ گروه‌ كاری‌
ITU_T16/1 در ارتباط با ویژگی‌های‌ مودم‌،در حالی‌ كه‌ این‌ روزها بیش‌ترین‌ توجه‌ به‌ فن‌ آوری‌های‌ DSL است‌، ولی‌ مودم‌ طیف‌ صوتی‌برای‌ سال‌های‌ متمادی‌ فن‌ آوری‌ دسترسی‌ عمده‌ در سطح‌ جهانی‌ باقی‌ خواهد ماند و توصیه‌نامه‌های‌ مهم‌ و جدید كاربران‌ جهت‌ استفاده‌ بهتر از این‌ فن‌ آوری‌، كمك‌ خواهند نمود. واضح‌ است‌ كه‌ رشد اینترنت‌ و سایر شبكه‌های‌ ارتباطی‌ اطلاعاتی‌ (از قبیل‌ شبكه‌های‌ دیتای‌سیار نسل‌ سوم‌ یا 3G) به‌ جای‌ این‌ كه‌ خطری‌ برای‌ ITUباشند، فرصت‌های‌ جدید ارائه‌می‌كنند تا ITU در زمینه‌های‌ اصلی‌ مربوط به‌ خود برتری‌ یابد؛ نتیجه‌ نهایی‌ آن‌ گسترش‌ سریع‌فعالیت‌ استاندارد سازی‌ ITUدر ارتباط با IP است‌.

2. سازمان‌ جهانی‌ تجارت‌(9)(
WTO)
تعهدات‌ این‌ سازمان‌ در ارتباط با تجارت‌ الكترونی‌، زیر به‌ عنوان‌
GATS و در راستای‌آزادی‌ كامل‌ تجارت‌ و خدمات‌ مخابراتی‌ ارزش‌ افزوده‌ است‌ كه‌ دسترسی‌ اصلی‌ تجارت‌الكترونی‌ را محقق‌ می‌سازد. از دیگر فعالیت‌های‌ مهم‌ این‌ سازمان‌ می‌توان‌ به‌ اقدامات‌ زیر اشاره‌ كرد:
- حفاظت‌ از داده‌های‌ شخصی‌ و خصوصی‌
- موضوعات‌ مالی‌، پرداخت‌ الكترونی‌ و انتقال‌ كالا
- ایجاد تسهیلات‌ تجاری‌ و دسترسی‌ به‌ بازار
- حمایت‌ از مالكیت‌ معنوی‌
- توسعه‌ مهارت‌ها
سازمان‌ جهانی‌ تجارت‌ در راستای‌ ایجاد قوانین‌ پایه‌ای‌ برای‌ بازار دیجیتال‌، به‌ منظور تسهیل‌ امور تجاری‌ و دسترسی‌ به‌ بازار در چارچوب‌ فعالیت‌های‌ جاری‌ و در جهت‌ توسعه‌زیر ساختارهای‌ اطلاعات‌ برای‌ تجارت‌ الكترونی‌ اقدام‌های‌ اساسی‌ كرده‌ است‌، كه‌ بعد از ذكر دو نكته‌ مهم‌ به
آن‌ اشاره‌ می‌شود:
1. كشورهایی‌ كه‌ تجارت‌ محصولات‌
IT نقش‌ اساسی‌ دارند، تحت‌ موافقت‌‌نامه‌ فن‌‌آوری‌اطلاعات(10)(ITA) خواهان‌ حذف‌ تعرفه‌ها و عوارض‌ گمركی‌ محصولات‌ یاد شده‌اند.
2. در تعریف‌ تجارت‌ الكترونی‌ جهانی‌ اشاره‌ شد كه‌: اعضای‌
WTOخواستار منع‌ مالیات‌بندی‌ بر حمل‌ و نقل‌ كالاهای‌ الكترونی‌ هستند.
WTO از سپتامبر 1998 اجرای‌ یك‌ برنامه‌ كاری‌ مسائل‌ تجاری‌ در زمینه‌ تجارت‌الكترونی‌ را آغاز كرد. این‌ برنامه‌ مسائلی‌ چند را در بر می‌گرفت‌.
ـ تجارت‌ خدمات‌ و كالاها، حفاظت‌ از حقوق‌ مالكیت‌ معنوی‌
ـ مذاكراتی‌ پیرامون‌ فاز دوم‌
ITA در ژوئیه‌ 1997
ـ مذاكراتی‌ پیرامون‌ آزادسازی‌ ادارات‌ شامل‌ خدمات‌
برنامه‌ دیگر كاری‌
WTO برای‌ آزمایش‌ و تهیه‌ گزارش‌ از مسائل‌ مالكیت‌ معنوی‌ در ارتباط با تجارت‌ الكترونی‌، شامل‌ مسائل‌ چندی‌ است‌ كه‌ عبارت‌ اند از:
ـ حفاظت‌ و اجرای‌ كپی‌ و قوانین‌ مربوط به‌ آن‌
ـ حفاظت‌ و اجرای‌ علایم‌ تجاری‌
ـ فن‌ آوری‌های‌ جدید و دستیابی‌ به‌ آن‌ها
فعالیت‌های‌
WTO برای‌ به‌ حداكثر رساندن‌ منافع‌، به‌ شرح‌ ذیل‌ است‌:
اجرای‌ مطالعات‌ خاص‌ تجارت‌ الكترونی‌ و نقش‌
WTO كه‌ اهمیت‌ اقتصادی‌ تجارت‌الكترونی‌ را مورد توجه‌ قرار می‌دهد و روش‌هایی‌ را در مورد موافقت‌ نامه‌های‌ WTO روی‌تجارت‌ الكترونی‌ طرح‌ ریزی‌ می‌كند.
گفتنی‌ است‌ كه‌ كارهای‌ تحلیلی‌ مطالعاتی‌ در
WTO باید روی‌ داده‌های‌ تجاری‌ و قابلیت‌تعویض‌ مبادلات‌ الكترونی‌ محصولات‌ فیزیكی‌ صورت‌ گیرد.
ـ
WTO در راستای‌ توسعه‌ مهارت‌ها در تجارت‌ الكترونی‌، اطلاعات‌ و آموزش‌ هایی‌ را برای‌ ادارات‌ دولتی‌ در كشورهای‌ در حال‌ توسعه‌ فراهم‌ می‌كند.
ـ از اهداف‌ دیگر
WTO اجرای‌ برنامه‌ كاری‌ در جهت‌ ارائه‌ روش‌های‌ افزایش‌ همكاری‌كشورهای‌ در حال‌ توسعه‌ و SMEهای‌ آن‌ از طریق‌ توسعه‌ دستیابی‌ آن‌ها به‌ فن‌ آوری‌ و زیرساختار اطلاعاتی‌ است‌ و نهایتاً مشاركت‌ جهانی‌ را گسترش‌ می‌دهد.
با تشكیل‌ كنفرانس‌ بزرگ‌ گروه‌
A، در كشورهای‌ صنعتی‌ جهان‌ (8كشور) و برگزاری‌نخستین‌ جلسه‌ غیر رسمی‌ پیرامون‌ مسائل‌ اقتصادی‌ در سال‌ 1975 و سپس‌ افزودن‌ مسائل‌سیاسی‌، برجسته‌ترین‌ فعالیت‌ گروه‌ A در زمینه ICT در اجلاس‌ سال‌ 2000 در اكیناوای‌ ژاپن‌صورت‌ گرفت‌ و WTO از جمله‌ سازمان‌هایی‌ است‌ با این‌ گروه‌ ارتباط دارند كه‌ مجموعاً تدوین‌‌كنندگان‌ سیاست‌های‌ كلان‌ را تشكیل‌ می‌دهند و در نهایت‌ این‌ كه‌ سازمان‌ تجارت‌جهانی‌ یكی‌ از اجزای‌ اصلی‌ اقتصاد جهان‌ را بخش‌ مخابراتی‌ می‌داند و تجارت‌ در مخابرات‌را به‌ دو بخش‌ بین‌المللی تقسیم‌ كرده‌ است‌:
1. فروش‌ تجهیزات‌ و وسایل‌ مخابراتی‌؛ و
2. فروش‌ خدمات‌ مخابراتی‌.

3. بانك‌ جهانی‌(11)
بانك‌ جهانی‌ از ائتلاف‌ سه‌ مؤسسه‌ بین‌المللی در اول‌ ژوئیه‌ 1944 میلادی‌ با عضویت‌ 44كشور تشكیل‌ شد. در حال‌ حاضر، تعداد اعضای‌ این‌ بانك‌ به‌ 183 كشور رسیده‌ است‌. بانك‌جهانی‌ به‌ طور سنتی‌ سرمایه‌ ساخت‌ تأسیساتی‌ نظیر جاده‌ راه‌ آهن‌، بندر و نیروگاه‌ را فراهم‌می‌آورد و در سال‌های‌ اخیر بخش‌ ارتباطات‌ دور و به‌ ویژه‌ كاربرد
ICT در توسعه‌ كشورها را بخشی‌ از برنامه‌های‌ خود ساخته‌ است‌. ارائه‌ مشاوره‌ سیاسی‌ به‌ منظور تنظیم‌ قوانین‌ مالیاتی‌مناسب‌ برای‌ تجارت‌ الكترونی‌، تأمین‌ هزینه‌ آموزش‌ همگانی‌ در زمینه‌ استفاده‌ از اینترنت‌، قانون‌گذاری‌ بر بخش‌های‌ مخابراتی‌ برای‌ توسعه‌ بازارها، كمك‌ به‌ كشورهای‌ در حال‌ توسعه‌، توسعه‌ مهارت‌ها و تشویق‌ شركای‌ خصوصی‌ به‌ ایجاد و گشایش‌ مراكز خدمات‌ اطلاعاتی‌ و ازجمله‌ برنامه‌های‌ بانك‌ جهانی‌ در زمینه‌ كاربرد ICT است‌.
بانك‌ جهانی‌ با اعتقاد به‌ این‌ اصل‌ كه‌
ICT نقش‌ مهمی‌ در توسعه‌ و رشد اطلاعات‌ و فن‌آوری‌ ارتباطات‌ در كشورهای‌ در حال‌ توسعه‌ ایفاد می‌كند، كمك‌ به‌ سرمایه‌گذاران‌ بخش‌خصوصی‌ و دولتی‌، سازمان‌ها و نهادهایی‌ كه‌ در این‌ بخش‌ فعالند را اصلی‌ترین‌ وظیفه‌ خود می‌داند.
رئوس‌ كلی‌ برنامه‌های‌ بانك‌ جهانی‌ در زمینه‌
ICT به‌ شرح‌ زیر است‌:
1. ایجاد تسهیلات‌ تجاری‌ و امكان‌ دسترسی‌ به‌ بازار با انتشار بهترین‌ فعالیت‌ها و آموزش‌های‌ مرتبط با آزادسازی‌ بازارها و توسعه‌ زیر ساختارهای‌ شبكه‌ای‌ و اتحاد جهانی‌؛
2. ایجاد امكان‌ دسترسی‌ به‌ و استفاده‌ از زیر ساختار اطلاعات‌، انجام‌ اقدام‌ها در جهت‌توسعه‌ بخش‌ها، شامل‌:
الف‌. تأمین‌ هزینه‌ توسعه‌ زیرساختار ارتباطی‌ و اطلاعاتی‌؛
ب‌. تأمین‌ هزینه‌ اصلاح‌ قوانین‌؛
پ‌. انتشار اطلاعات‌ و تجربیات‌، شركت‌ در جلسات‌ بین‌المللی و همكاری‌ با سازمان‌های بین‌المللی نظیر
WTO,ITU؛
3. توسعه‌ مهارت‌ها از طریق‌ تأمین‌ هزینه‌ آموزش‌ همگانی‌ در زمینه‌ استفاده‌ از اینترنت‌ و اقدامات‌ قانون‌ گذاری‌ بر بخش‌های‌ مخابراتی‌ برای‌ توسعه‌ بازارها؛ و
4. كمك‌ به‌ كشورها در طراحی‌ و اجرای‌ قوانین‌ مربوط به‌ آزاد سازی‌ بازارهای‌ مخابراتی‌و بیان‌ فواید زیر ساختارهای‌ اطلاعات‌ در توسعه‌.
بانك‌ جهانی‌، علاوه‌ بر مشاركت‌ در زیر ساختارها و اصلاح‌ قوانین‌، با توجه‌ به‌ توسعه‌
ICTدر سال‌های‌ اخیر و توسعه‌ استفاده‌ از فن‌ آوری‌های‌ نوین‌ ارتباطی‌، مشخصاً در این‌ زمینه‌ نیز اقدامات‌ خاصی‌ به‌ این‌ شرح‌ كرده‌ است‌:
1. شناخت‌ تأثیرهای‌ اجتماعی‌ و اقتصادی‌ تجارت‌ الكترونی‌؛
2. بررسی‌ تأثیرهای‌ تجارت‌ الكترونی‌ بر شركت‌های‌ كوچك‌ و متوسط از طریق‌ برگزاری‌سمینارهای‌ متعدد در خصوص‌ كاربردهای‌ عملی‌ تجارت‌ الكترونی‌ در اقتصاد نوین‌؛
3. تشویق‌ شركای‌ خصوصی‌ به‌ ایجاد و گشایش‌ مراكز خدمات‌ اطلاعات‌؛
4. حمایت‌ از مالكیت‌ معنوی‌ از طریق‌ برگزاری‌ سمینارهای‌ مختلف‌؛
5. مالیات‌ بندی‌: در این‌ زمینه‌ بانك‌ جهانی‌ با انجام‌ مشاوره‌ سیاسی‌ برای‌ تنظیم‌ قوانین‌مالیاتی‌ مناسب‌ در موارد مربوط به‌ تجارت‌ الكترونی‌ كشورهای‌ در حال‌ توسعه‌ را یاری‌می‌دهد؛ و
6. تأمین‌ هزینه‌های‌ آموزش‌ همگانی‌ در زمینه‌ استفاده‌ از اینترنت‌.

4. اتحادیه‌ اروپایی‌(12)
اتحادیه‌ اروپایی‌ كه‌ در سال‌ 1951 میلادی‌ شكل‌ گرفت‌، مسائل‌ مختلف‌ اقتصادی‌ و تجاری‌ ارتباطات‌ و اطلاعات‌ را مورد حمایت‌ قرار می‌دهد. از جمله‌ این‌ بخش‌ها، توسعه‌فن‌آوری‌های‌ ارتباطی‌ است‌. فعالیت‌های‌ این‌ اتحادیه‌ در زمینه‌
ICT بر حقوق‌ مالكیت‌ معنوی‌و صنعتی‌، گسترش‌ جنبه‌های‌ مختلف‌ اینترنت‌، جامعه‌ اطلاعاتی‌ و تجارت‌ الكترونی‌، توسعه‌مهارت‌ها در زمینه‌ ICT و تسهیل‌ و ایجاد بازارهای‌ الكترونی‌ متمركز است‌.
اتحادیه‌ اروپایی‌ در بین‌ دیدگاه‌های‌ كلی‌ خود در قبال‌ مسائل‌ اقتصادی‌ اجتماعی‌ و سیاسی‌منطقه‌ به‌ تجارت‌ روی‌ اینترنت‌، توجه‌ خاص‌ دارد و در راستای‌ جامعه‌ اطلاعات‌ و تجارت‌الكترونی‌، به‌ استاندارد سازی‌ از طریق‌
ICTSB (كه‌ گروه‌ مدیریت‌ استاندارد ICT درETSI) توجه‌ دارد.
ـ هماهنگ‌ كردن‌ استانداردهای‌ فنی‌ و طرح‌های‌ ترافیك‌ مخابراتی‌
ـ اتخاذ روش‌های‌ مناسب‌ در بهره‌ برداری‌ از خدمات‌ مخابراتی‌ منطقه‌
ـ مطالعات‌ علمی‌ و فنی‌ در توسعه‌ فن‌ آوری‌های‌ مخابراتی‌
ـ كمك‌های‌ فنی‌ كارشناسی‌ كوتاه‌ مدت‌ به‌ اعضای‌ جامعه‌
ـ ایجاد مؤسسه‌های‌ آموزش‌ مخابراتی‌ منطقه‌ای‌
فعالیت‌های‌ دیگر اتحادیه‌ اروپا در جهت‌ و توسعه‌ ایجاد بازارهای‌ الكترونی‌، بررسی‌چالش‌های‌ جدید در مسیر سیاست‌های‌ كلان‌ اقتصادی‌، رقابت‌ و استاندارد سازی‌ در زمینه‌كاربرد
ICT به‌ شرح‌ زیر است‌:
1. تشویق‌ و ترغیب‌ به‌ سرمایه‌ گذاری‌ در امر تحقیقات‌ كاربردی‌ و توسعه‌ فن‌ آوری‌ جدید اطلاعات‌ و ارتباطات‌
2. فراهم‌ كردن‌ یك‌ چارچوب‌ مشخص‌ و استاندارد برای‌ رقابت‌ در كلیه‌ كشورهای‌اروپایی‌
3. تشویق‌ شهروندان‌ اروپایی‌ به‌ مشاركت‌ در ایجاد جامعه‌ اطلاعاتی‌
سیاست‌ها و قوانین‌ مصوب‌ اتحادیه‌ اروپایی‌ در زمینه‌
ICT به‌ شرح‌ زیر است‌:
1. ایجاد زمینه‌ رقابت‌ تجارتی‌ در مخابرات‌ و تأسیس‌ خدمات‌ ارتباطی‌ توسط تمامی‌آحاد جامعه‌؛
2. حمایت‌ از فن‌ آوری‌های‌ ارتباطی‌ و اطلاعات‌ پیشرفته‌؛
3. فراهم‌ كردن‌ شرایط لازم‌ و ضروری‌ برای‌ رقابت‌ در جامعه‌ صنعتی‌؛ و
4. همگرا ساختن‌ شبكه‌های‌ حمل‌ و نقل‌، انرژی‌ و ارتباطات‌ دور در اروپا.
اتحادیه‌ اروپایی‌ برای‌ تحقق‌ جامعه‌ اطلاعاتی‌ و كاربرد وسیع‌
ICT فعالیت‌های‌ تحقیق‌ و توسعه‌را در این‌ زمینه‌ در سال‌ 1984 با برنامه‌ كاری‌ پ توسعه‌ فن‌ آوری‌ اطلاعات‌ پ آغاز كرد و با برنامه‌ كاربرد تله‌‌مینك‌ در حمل‌ و نقل‌، بهداشت‌ و آموزش‌ در سال‌ 1986 میلادی‌ ادامه‌ داد و در نهایت‌ با برنامه‌ بكارگیری‌ فن‌ آوری‌های‌ پیشرفته‌ ارتباطات‌ و اطلاعات‌ كامل‌ كرد. اتحادیه‌سیاست‌های‌ اجرایی‌ زیر را برای‌ تحقق‌ این‌ مهم‌ به‌ اجرا در آورد

 

نوشته شده توسط مدیریت در  سه شنبه 13 دی 1384  و ساعت 01:01 ب.ظ

   ویرایش شده در - ساعت-

 

() نظر

 


  مطالب پیشین ..

 3 حمایت گسترده از کنفرانس بانکداری الکترونیکی [بانکداری الکترونیک]

 3 7 گام اساسی برای موفقیت برنامه‌ها در روابط عمومی

 3 زنان و توسعه ، وبلاگ و قدرت

 3 اولین کارگاه تخصصی "جنبه های الگوریتمی و اقتصادی، سیستم های شبکه ای و اینترنتی

 3 گزارش عملکرد سال ۱۳۸۴ وبلاگ

 3 مدیریت منابع انسانی

 3 کتاب های تازه: ترجمه متون یونسکو درباره جامعه اطلاعاتی

 3 واقعیت هاى ارتباطات غیركلامى

 3 فعالیتهای WSIS درسال 2006 نیز ادامه خواهد یافت

 3 سرزمین هایی با مرزهای شیشه ای (نقدی بر امپریالیسم رسانه ای)

 3 امپریالیسم فرهنگی در اینترنت

 3 وبلاگ رسانه ای كوچك حامل تحول

 3 اینترنت در ایران

 3 فناوری اطلاعـات، رویكردی نوین در اشتغال زایی

 3 روش های نامشروع روابط عمومی در جهان